Wet Open Overheid: Toegang tot Informatie bij de NAK

Sinds 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) van kracht, die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) heeft vervangen. Met de Woo wordt het makkelijker om toegang te krijgen tot informatie van de overheid. De NAK biedt u de mogelijkheid om Woo-verzoeken in te dienen voor informatie over onze publieke taken. Hieronder leggen we uit wat de Woo precies is, hoe u een Woo-aanvraag kunt indienen, waar deze aan moet voldoen en hoe de NAK uw verzoek behandelt.

Wat is de Wet Open Overheid (Woo)?

De Wet open overheid (Woo) regelt het recht van burgers op toegang tot overheidsinformatie. Deze wet is opgesteld om openheid van de overheid te bevorderen, zodat u als burger snel en eenvoudig toegang heeft tot belangrijke documenten en informatie. De Woo maakt het mogelijk om documenten op te vragen die niet openbaar beschikbaar zijn of niet direct inzichtelijk zijn. Als u geïnteresseerd bent in specifieke informatie over het beleid en de taken van de NAK, dan kunt u via een Woo-verzoek een officieel verzoek indienen.

Hoe dient u een Woo-aanvraag in?

Iedereen heeft het recht om een Woo-verzoek in te dienen voor informatie over de publieke taken van de NAK. Dit verzoek kunt u op verschillende manieren indienen:

  • Telefonisch: Via het telefoonnummer 0527 – 635 350.
  • Per post: Stuur uw Woo-verzoek naar Randweg 14, 8304 AS Emmeloord, t.a.v. directiesecretariaat.
  • Digitaal: Stuur uw verzoek per e-mail naar nak@nak.nl o.v.v. WOO-verzoek.

We adviseren om in uw aanvraag duidelijk aan te geven welke informatie u wilt ontvangen. Dit helpt ons om uw verzoek zo snel mogelijk te behandelen.

Waar moet een Woo-aanvraag aan voldoen?

Om uw Woo-verzoek in goede orde te behandelen, dient deze aan enkele voorwaarden te voldoen:

  • De opgevraagde informatie moet schriftelijk of digitaal zijn vastgelegd.
  • Het gaat om informatie die bij de NAK beschikbaar is.
  • Het Woo-verzoek moet betrekking hebben op het beleid van de NAK, of de voorbereiding en uitvoering daarvan.

Als het Woo-verzoek niet helemaal duidelijk is of niet volledig aan de criteria voldoet, nemen we contact met u op voor een nadere toelichting. De termijn voor de behandeling van uw Woo-verzoek wordt dan tijdelijk opgeschort totdat we de aanvullende informatie hebben ontvangen.

Hoe behandelt de NAK een Woo-verzoek?

Na ontvangst van uw Woo-verzoek gaan we zorgvuldig na of de gevraagde informatie aan de criteria van de Woo voldoet en voor iedereen openbaar kan worden gemaakt. U ontvangt binnen vier weken een reactie van ons. Mochten we meer tijd nodig hebben – bijvoorbeeld omdat het verzoek een groot aantal documenten omvat – dan kan deze termijn met maximaal twee weken worden verlengd. In dat geval informeren wij u tijdig en laten we u weten waarom het langer duurt.